علمی

کابل رشته ای و کابل مفتولی

کابل رشته ای و کابل مفتولی

اگر نمی‌دانید که آیا باید از کابل رشته ای و کابل مفتولی چگونه استفاده کنید، تنها نیستید. وقتی نوبت به انتخاب کابل می رسد، یکی از سوالاتی که اغلب از ما پرسیده می شود این است که تفاوت بین چیست؟ بهترین گزینه برای شما به تفاوت های ظریف در موقعیت خاص شما بستگی دارد. بیایید نگاهی به تفاوت بین این دو نوع کابل بیندازیم و مواردی را بررسی کنیم که یکی از آنها بهتر از دیگری کار می کند.

کابل مفتولی

کابل مفتولی از یک سیم مسی جامد در هر هادی استفاده می کند و برای پیوندهای زیرساختی دائمی بین دو مرکز سیم کشی یا بین مرکز سیم کشی و جعبه دیواری استفاده می شود. این کابل هزینه کمتری نسبت به کابل رشته ای دارد، اما برای کابل کشی ساختاری افقی و عمودی طراحی شده است و پس از نصب نباید خم شود.

  • مزایا

کابل های مفتولی اغلب مورد علاقه هستند زیرا معمولاً به دلیل هزینه تولید ارزان تر، مقرون به صرفه تر از انواع رشته ای هستند. این کابل ها ساده و در عین حال کاملا بادوام هستند. به عنوان یک رشته کابل ضخیم، در برابر تهدیدات کاملاً مقاوم هستند و تولید آنها بسیار آسان است. کابل های مفتولی همچنین قطر بسیار فشرده تری نسبت به کابل های رشته ای دارند. با این حال، این اندازه کاهش یافته، توانایی حمل جریان توسط کابل های مفتولی را کاهش نمی دهد. به این واقعیت اضافه کنید که کابل های مفتولی در نتیجه خوردگی مستعد خرابی نیستند و به راحتی می توان متوجه شد که چرا آنها مورد توجه قرار می گیرند.

  • معایب

اگرچه کابل های مفتولی دارای ویژگی های قابل ستایش فراوانی هستند، اما دارای چند نقص نیز هستند. یکی از مشکلات اصلی کابل های مفتولی این است که معمولاً فقط در گیج های کوچک فروخته می شوند. همچنین، اگر خمش یا ارتعاش دائمی وجود داشته باشد، کابل ممکن است در نهایت فرسوده و خراب شود و نیاز به جایگزینی ایجاد شود. بنابراین، کابل های مفتولی برای کاربردهایی مانند رباتیک یا وسایل نقلیه که نیاز به حرکت قابل توجهی دارند، بهینه نیستند. اگر کابل باید به شکل‌های نامناسب خم شود، کابل مفتولی از شکل‌پذیری و استحکام مناسبی برخوردار نخواهد بود تا کاملاً سالم بماند.

به طور خلاصه، کسانی که در خارج از منزل کار می کنند یا از برنامه های سنگین استفاده می کنند ممکن است کابل ها را در معرض ذرات خورنده، حرکات نامنظم و شرایط آب و هوایی سخت قرار دهند. کابل های مفتولی برای این نوع موقعیت ها بهترین هستند.

مشاهده و خرید انواع کابل فشار ضعیف ؛ تنوع گسترده و کیفیت بالای محصولات در تابان صنعت

کابل رشته ای

کابل رشته ای شامل چندین رشته سیم است که در هر هادی به دور یکدیگر پیچیده شده اند. کابل رشته ای بسیار انعطاف پذیرتر است و در نتیجه برای برنامه هایی که نیاز به انعطاف پذیری و تغییر شکل دارند مناسب است. به دلیل تضعیف بیشتر، کابل رشته ای بهتر است در فواصل کوتاه تر استفاده می شود.

  • مزایا

مسیریابی کابل های رشته ای در مقایسه با کابل های مفتولی آسان تر است. آنها همچنین بسیار انعطاف پذیر هستند. کابل های رشته ای می توانند مقدار باورنکردنی ارتعاشات و خم شدن را بدون آسیب و در نهایت شکستن تحمل کنند. در نتیجه، مجبور نخواهید بود کابل‌های رشته‌ای خود را هر چند وقت یکبار با کابل‌های مفتولی تعویض کنید.

  • معایب

کابل های رشته ای به دور از ایده آل هستند. قطر آنها بسیار بزرگ است، اما ظرفیت حمل مشابه کابل های مفتولی را دارند. آنها همچنین گران تر هستند زیرا هزینه های تولید آنها به طور قابل توجهی بالاتر از کابل های مفتولی است. این هزینه ها به دلیل فرآیند تولید پیچیده ای است که برای توسعه این سیم های پیچیده مورد نیاز است. همچنین، کابل های رشته ای به احتمال زیاد در نتیجه خوردگی ناشی از عمل مویرگی لنگ می زند. همچنین شایان ذکر است که کابل‌های رشته‌ای برای جلوگیری از تداخل الکترونیکی ایده‌آل نیستند زیرا کانال‌های هوا در بین هر رشته، «اثر پوست» ایجاد شده توسط میدان‌های مغناطیسی در امتداد سطح کابل را تقویت می‌کنند. مطمئن شوید که هر یک از عوامل ذکر شده در بالا را قبل از تعهد به کابل مفتولی در مقابل کابل رشته ای برای خانه یا مشاغل خود در نظر بگیرید.

به طور خلاصه، کسانی که به کابل کشی برای مقاصد پیچیده مانند بردهای مدار یا دستگاه های الکترونیکی نیاز دارند، سیم های رشته ای را ترجیح می دهند، زیرا آنها دست نخورده و محافظت می شوند، حتی اگر هنگام اتصال اجزای الکتریکی پیچ خورده یا خم شوند.

تفاوت بین هادی کابل رشته ای و کابل مفتولی

تفاوت اصلی بین هادی های مفتولی و رشته ای چیست؟ هادی های مفتولی از یک تکه فلز ساخته می شوند ، اما سفت و سخت تر و انعطاف پذیرتر از هادی رشته ای هستند. این هادی ها در صورت خم شدن مکرر نسبت به هادی های رشته ای احتمال شکستگی بیشتری دارند. هادی های رشته ای از چندین رشته کوچک ساخته شده اند که با هم جمع می شوند و یک هادی واحد را تشکیل می دهند. نسبت به یک هادی مفتولی انعطاف پذیرتر است، اما دوام کمتری دارد.

کابل مفتولی در مقابل کابل رشته ای

کابل مفتولی با یک رشته یا هسته سیم ساخته می شود که دارای مواد نارسانا برای عایق است. این نوع کابل برای سیم کشی برق خانه، سیم کشی تابلو ها و سایر موقعیت هایی که نیازی به خم شدن مداوم سیم ها نیست استفاده می شود. کابل رشته ای از مجموعه ای از سیم های گیج کوچک تشکیل شده است که با مواد غیر رسانا عایق بندی شده و فشرده شده اند. این نوع کابل کشی معمولاً در شرایطی استفاده می شود که سیم باید به فضاهای تنگ هدایت شود. همچنین در مناطقی که خمش یا ارتعاش قابل توجهی وجود دارد استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به سیم بلندگو، کابل هدفون و کابل های لوازم خانگی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *