علمی

نکات مهم برای خرید سیم و کابل برق

Important tips for buying electric wires and cables

در این مقاله درباره  نکات مهم برای خرید سیم و کابل برق برای خانه و مصارف صنعتی بحث خواهیم کرد. امروزه در بازار انواع مختلفی از سیم و کابل پیدا می کنید، اما کدام یک را انتخاب می کنید؟ اغلب ، انتخاب سیم و کابل برق مناسب دشوار است.

سیم و کابل برق یکی از عناصر اصلی ساخت و ساز است که نیازمند توجه بیشتر و نهایت دقت در برنامه ریزی و اجرای پروژه برای اطمینان از ایمنی و کارایی سیم کشی است. هنگام خرید سیم و کابل ارزان قیمت باید در نظر داشت که برخی مواقع پروژه را به خطر می اندازد، بنابراین قبل از انتخاب بهترین کیفیت سیم برق برای خانه و مصارف دیگر باید به عوامل مختلفی توجه داشت. علاوه بر بودجه، کیفیت مواد الکتریکی نیز باید در اولویت قرار گیرد.

تفاوت بین سیم و کابل

برای انتخاب درست یک محصول ابتدا باید با تفاوت سیم و کابل  آشنا شویم.

سیم: دارای یک هادی الکتریکی است و از مس یا آلومینیوم ساخته شده است که الکتریسیته را هدایت می کندو جریان برق را در مسیر امکان پذیر می کند.

کابل: دارای هادی های متعددی است و این هادی ها در یک روکش نارسانا پیچیده شده اند که معمولاً به عنوان pvc شناخته می شود.

در خرید سیم و کابل مورد نظر مهم ترین چیز قیمت نیست، بلکه کیفیت مواد است که یک عامل ضروری برای تضمین ایمنی و عملکرد شبکه است به عنوان مثال، هنگام خرید بهترین سیم و کابل، بررسی کنید که ظرفیت هدایت، ضخامت و عایق کافی باشد. از خرید کابل های بدون اتصال خودداری کنید، که اگرچه ارزان تر هستند، اما مس کمتری نسبت به کابل های معمولی دارند و توانایی این هادی ها را به خطر می اندازد. در عمل استفاده از اقلام نامناسب می تواند باعث آسیب و حوادثی مانند اتصال کوتاه، آتش سوزی و آسیب به وسایل برقی شود.

مشاهده و خرید انواع کابل ؛ تنوع گسترده و کیفیت بالای محصولات در تابان صنعت

نکات مهم در انتخاب سیم و کابل برق

در ادامه به ذکر برخی نکات مهم که ممکن است در انتخاب سیم و کابل مناسب به شما کمک کند می پردازیم.

توجه به نوع کابل

کابل مفتولی: این نوع کابل از یک سیم مسی مفتولی و هادی است . این کابل میرایی پایین تری دارد و هزینه کمتری نسبت به کابل رشته ای دارد، اما برای کابل کشی ساختاری افقی و عمودی طراحی شده است و پس از نصب نباید خم شود. این سیم اغلب در سرتاسر زیرساخت‌های ساختمان، کنترل‌های خودرو و کاربردهای مختلف در فضای باز استفاده می‌شوند.

کابل رشته ای: این نوع کابل شامل چندین رشته سیم و هادی است که به دور یکدیگر پیچیده شده اند. کابل رشته ای بسیار انعطاف پذیرتر است .از این کابل بهتر است در فواصل کوتاه تر استفاده شود.

کیفیت مواد رسانا

برای درک بیشتر در مورد رسانایی – باید اندازه کابل و مواد عایق مورد استفاده را بیابید. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا ولتاژ باید برای مسافت طولانی حمل شود یا خیر. معمولا از دو نوع سیم آلومینیومی و مسی استفاده می شود. اگر به دنبال راه حلی ارزان قیمت ولی با ولتاژ بالا هستید ، آلومینیوم را انتخاب کنید و اگر می خواهید مقاومت بالاتر و رسانایی کم داشته باشید مس را انتخاب کنید. بدون شک مس به دلیل رسانایی الکتریکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ولی به دلیل گران بودن مس مقرون به صرفه نخواهد بود.  ازآلومینیوم به وضوح در ساخت کابل های برق استفاده می شود.

توجه و اطمینان از محصول

حتما باید بر روی سیم و کابل مشخصات و هولوگرام ul درج شده  باشد.از خرید محصولاتی که این نشان بر روی آن ها دیده نمی شود خودداری کنید. آنها نشان می دهند که سازنده نسبت به ایمنی و کیفیت محصولات خود مسئول و متعهد است.همچنین نباید سیم برق دارای فرورفتگی و خوردگی باشد.

دما

سیم‌ها و کابل‌ها از سیم های مسی و آلومینیومی با ولتاژ متغیر و پی وی سی ساخته می‌شوند. از سیم و کابل در مصارف مختلف استفاده می شود که بر این اساس باید به دما و ولتاژ آن ها توجه لازم را داشته باشیم. سیم‌ها و کابل‌ها به دلیل جریان الکتریکی بیش از حد گرم می‌شوند. بنابراین، شما باید موردی را انتخاب کنید که بتواند به طور ایمن جریان ها را مدیریت کند که نه سیم و نه عایق بیش از حد گرم نشوند. گذر جریان از کابل و مقاومت آن را محاسبه کنید. این به شما کمک می کند تا میزان گرمای تولید شده را تشخیص دهید.

عایق سیم

سیم برقی را انتخاب کنید که دارای 3 پوشش باشد. از سه لایه، لایه اول مقاوم در برابر آب، لایه دیگر مقاوم در برابر حرارت یا درجه حرارت بالا و لایه سوم مقاوم در برابر آتش است.

رنگ و قطر سیم

رنگ های سیم را عاقلانه انتخاب کنید تا تیم شما یا مصرف کننده نهایی بدانند کدام سیم برای چه چیزی استفاده می شد.همچنین قطر سیم را بررسی کنید تا ظرفیت حمل جریان تعیین شود.

به دنبال تامین کنندگان قابل اعتماد در خرید سیم و کابل باشید

انتخاب تامین کننده کابل برق نیز مهم است! باید به دنبال فروشگاهی باشید که سیم و کابل را با گواهینامه ارائه می دهد و از توصیه های موجود پیروی می کنند و اطمینان حاصل می کند که کالا آسیب ندیده است. تامین کننده مناسب همچنین باید بودجه منصفانه و تحویل سریع را با رعایت مهلت های پروژه شما تضمین کند. اکنون که می دانید چگونه سیم و کابل مناسب را انتخاب کنید، احتمالاً از خود می پرسید که به کدام برند باید اعتماد کنید، درست است؟ نگران نباشید، ما به شما کمک کردیم. فروشگاه اینترنتی تابان صنعت ارائه دهنده انواع سیم و کابل از برند های معتبر کشور با ضمانت کالا وبا کارشناسان و مشاوران خود به شما در انتخاب درست یاری می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *