علمی

سیم رانژه

سیم رانژه

در این مقاله قصد داریم در مورد هر آنچه لازم است درباره سیم رانژه بدانید بپردازیم و همچنین با اصطلاح رانژه کردن هم آشنا شویم.

سیم  رانژه بر اساس VDE 0815 استاندارد مخابرات ایران (TCI) را دریافت کرده است. برای ارتباط تجهیزات تلفنی به ویژه MDF ، توزیع خطوط مخابراتی، سیم کشی داخلی ساختمان ها و همچنین به طور کلی در لوازم خانگی برقی کاربرد دارد.

منظور از رانژه چیست؟

اصطلاح “رانژه کردن” یک عملیات مخابراتی است که ارتباطات تلفنی مشترک با یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی را فراهم می کند. در یک تعریف کلاسیک می توان گفت که شرکت مخابرات یک ارتباط تلفنی مشترک با ارائه دهنده خدمات اینترنت را فراهم می کند.
پس از اتمام عملیات، مسیر سیم تلفن مشترک را در مخابرات جایگزین می کنند تا کابل تلفن مشترک از تجهیزات شرکت خدمات اینترنتی عبور کند و به اینترنت امکان دریافت مکالمات اینترنتی و صوتی را بدهد. درخواست رسمی از شرکت به همراه نامه به مخابرات ارسال می شود.

بنابراین برای اینکه از خط تلفن شما به عنوان خط ADSL استفاده شود، باید توسط شرکت مخابرات و به درخواست سرویس دهنده ارائه شود.

مشاهده و خرید انواع سیم ؛ تنوع گسترده و کیفیت بالای محصولات در تابان صنعت

انواع سیم رانژه

سیم های رانژه غالباً در انواع زیر موجود هستند. این سیم در انواع مختلفی موجود است که هر یک از آنها برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. برخی از انواع سیم رانژه عبارتند از:

  •  مسی: سیم رانژه مسی رسانایی الکتریکی بهتری نسبت به سیم رانژه آلومینیومی دارد. اما سیم رانژه آلومینیومی وزن کمتری دارد.
  •  روکش دار: سیم رانژه روکش دار از همان سیم رانژه معمولی است که با یک روکش پلاستیکی مانند PVC پوشانده شده است. این روکش از سیم در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی محافظت می کند.
  •  مقاوم در برابر آتش: این نوع سیم برای کاربردهایی که خطر آتش سوزی وجود دارد، مانند سیم کشی تجهیزات مخابراتی، مناسب است.

بر اساس سایز:

  • سایز 04: این نوع سیم رانژه دارای هادی به قطر 0.4 میلی متر و روکش 0.2 میلی متر است. طول کلاف سیم به طور معمول 300 متر است.
  • سایز 05: دارای پوشش عایق به ضخامت 0.3 میلی متر و هادی به قطر 0.5 میلی متر است.
  • سایز 06: روکش عایق این سیم 0.4 میلی متر ضخامت دارد و هادی آن 0.6 میلی متر قطر دارد.

جنس سیم تلفن

سیم رانژه، که به آن سیم تلفن نیز گفته می‌شود، نوعی سیم الکتریکی است که از دو رشته سیم نازک تشکیل شده است که به هم پیچ خورده‌اند. این ساختار باعث می‌شود که سیم رانژه انعطاف‌پذیر باشد و بتواند به راحتی خم شود یا شکل بگیرد. اگر دو رشته سیم به هم پیچیده نباشند، سیم بسیار سفت و غیرقابل انعطاف خواهد بود.

ساختار این سیم از تجهیزات یا هادی هایی تشکیل شده است که از جنس مس یا آلومینیوم در قطرهای استاندارد 0.4، 0.5 و 0.6 میلی متر بسته بندی می شوند.

سیم تلفن معمولاً روکش ندارد. با این حال، ممکن است با یک روکش پلاستیکی مانند PVC پوشانده شود. این روکش از سیم در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی محافظت می‌کند. روکش سیم تلفن معمولاً سفید رنگ است، اما ممکن است در رنگ‌های دیگر نیز موجود باشد.

این سیم دارای عایق دوتایی سیاه و سفید است، البته رنگ های مختلفی را می توان مشخص کرد. این سیم در هنگام خم شدن دمای منفی 5 تا مثبت 50 درجه سانتیگراد و در صورت اتصال بین منفی 30 تا مثبت 70 درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

علاوه بر این، سیم‌کشی صحیح تلفن منازل روی کیفیت صدای مکالمات شما تأثیر زیادی خواهد داشت. سیم های تلفن به صورت جفت در رنگ های مختلفی ساخته می شوند. در بیشتر موارد، محافظ یا عایق آن به دو رنگ سفید یا مشکی می باشد. همچنین به راحتی می توان سیم های رنگی را از سیم های دیگر متمایز کرد. بنابراین  تشخیص سیم تلفن از بقیه سیم ها آسان خواهد بود.

کاربردهای سیم رانژه

از این سیم برای کاربردهای مختلفی استفاده میشه، از جمله:

1.تلفن: سیم رانژه برای اتصال خط تلفن از مرکز مخابرات به منزل مشترک استفاده میشه. این سیم به خاطر انعطاف پذیری بالای خودش، میتونه به راحتی در مسیرهای مختلف قرار بگیره.

2.سیم کشی آیفون: از این سیم برای اتصال آیفون به روتر وای فای استفاده میشه. این سیم به خاطر رسانایی الکتریکی بالای خودش، میتونه سیگنال وای فای رو به خوبی منتقل کنه.

 3.تجهیزات مخابراتی: سیم رانژه برای سیم کشی تجهیزات مخابراتی، مانند مودم ها و روتر ها، استفاده میشه. این سیم به خاطر انعطاف پذیری بالای خودش، میتونه به راحتی در تجهیزات مخابراتی قرار بگیره.

4.سیم کشی سایر تجهیزات الکترونیکی: سیم رانژه برای سیم کشی سایر تجهیزات الکترونیکی، مانند تلویزیون ها و رایانه ها، استفاده میشه. این سیم به خاطر رسانایی الکتریکی بالای خودش، میتونه جریان الکتریکی مورد نیاز این تجهیزات رو به خوبی منتقل کنه.

مشخصات سیم رانژه

این سیم برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم توسط یک مهندس بریتانیایی به نام چارلز ویلر اختراع شد. سیم تلفن به سرعت محبوب شد و به استاندارد سیم کشی تلفن تبدیل شد.

استانداردهای مرجع VDE 0812، VDE 0815 و TCI مخابرات ایران به ​​عنوان مرجع برای تولید عایق سیم رانژه که جنس آن از پلی الفین پی وی سی است ذکر شده است.

ولتاژ سیم رانژه از 300 تا 500 و 450 تا 750 ولت است و بسته های کلاف آن به طول 300 متری در نظر گرفته می شود. این سیم کاربردهای گسترده ای دارد که از آن جمله می توان به تابلوهای توزیع برق، تابلوهای سیم کشی مراکز تبلیغاتی، سیم کشی تابلو ها در سیستم های کنترلی، سیم کشی داخلی وسایل الکترونیکی، سوئیچینگ صنعتی و … اشاره کرد.

فاصله بین پیچ‌خوردگی‌های سیم تلفن معمولاً بین 12 تا 15 میلی‌متر است. این فاصله باعث می‌شود که سیم تلفن از نویز هم‌شنوایی کمتری برخوردار باشد.

به طور خلاصه، کیفیت سیم تلفن بسیار مهم است زیرا برای مثال تعیین می کند که آیا می توان صدای خوب و با کیفیتی را شنید یا نه. همچنین باید از سیم رانژه با کیفیت بالا برای ساخت کالاهای ضروری  استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *